کد مطلب:301337 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:131

حضرت زهرا بانوی زنان جهانیان است


1- ابن ابی الحدید گوید: همانا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت زهرا توجه داشته و او را دوست می داشت و به خاطر همین توجه و علاقه زیادی كه به او داشت اوقات بیشتری را نزد او بسر می برد و او را بیش از آن چه كه مردم می پنداشتند و نوعا پدران نسبت به دخترانشان رعایت می كنند گرامی می داشت تا آن جا كه از مقدار معمول دوست داشتن پدران نسبت به فرزندانشان گذشته بود بارها و نه فقط یكبار در حضور خاص و عام در مواضع گوناگون و نه فقط در یك جا فرمود: «او بانوی زنان جهانیان و همتای مریم دختر عمران است و اینكه بهنگام ورودش در صحرای محشر از سوی عرش خداوند نداءكننده ای فریاد می زند: ای اهل محشر دیدگانتان را فروبندید تا فاطمه دختر محمد صلی الله علیه و آله و سلم عبور كند» و این حدیث از احادیث صحیحه است... [1] .

2- شهاب الدین آلوسی گوید: ابن عباس از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت نموده است كه فرمود: چهار زن بانوی دیگر زنان و دانشمند آنهایند: مریم دختر عمران، آسیه دختر مزاحم، خدیجه دختر خویلد، و فاطمه دختر محمد صلی الله علیه و آله و سلم، برترین آنان از جهت علم و دانش فاطمه است...


آن چه كه بدان معتقد شده و آن را ترجیح می دهم آنست كه حضرت فاطمه برترین زنان گذشته و آینده و هم دوره های خویش است نه تنها از آن جهت كه پاره تن حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم است بلكه از جهات دیگر نیز برتر است، اخباری كه قبلا متذكر آنها شدیم با این مطلب مخالفتی ندارد و به هیچ وجه مقصود آنها افضلیت دیگر زنان بر آن حضرت نیست كه به بعض جهات و حیثیات دیگر اشاره داشته باشد پاره تن بودن نیست به كسی كه روح هستی و سرور كائنات است قابل مقایسه با چیز دیگر نیست و چگونه می توان به ستاره ثریا دست رسی پیدا كرد؟ و از همین جا است كه برتری آن حضرت نسبت به عایشه رضی الله عنها معلوم می شود گرچه افرادی معتقد به خلاف این مطلب بوده و به حدیثی استدلال می كنند كه از حضرت رسول نقل شده كه فرمود: «دو سوم دین خود را از عایشه فراگیرید»...

و تو به خوبی ضعف این استدلال را می دانی كه در این جمله صراحتی بر افضلیت عایشه بر حضرت زهراء علیهاالسلام نیست زیرا اولا بر فرض ثبوت صحت حدیث، بیش از این را نمی رساند كه عایشه آن قدر عالم است كه می توان دو سوم دین را از او فراگرفت و این منافات ندارد با اینكه در شخصی دیگر هم چون پاره تن رسول خدا این اندازه از علم و دانش باشد و چون حضرت می دانستند كه بعد از وفاتشان چندان مدتی در این دنیا زندگی نخواهد كرد این جمله را درباره دختر خویش نفرمودند و اگر می دانستند كه برای مدتها زندگی خواهد كرد چه بسا درباره او نیز می فرمود كه: همه دینتان را از حضرت زهراء فراگیرید...

علاوه بر این فرمایش حضرت رسول كه فرمود:

«انی تارك فیكم الثقلین كتاب الله تعالی و عترتی، لایفترقان حتی یردا علی الحوض».

جای این خبر را می گیرد و حتی بیش از آن را می رساند چنانكه مخفی


نیست چگونه می توان گفت كه مفید معنای آن و حتی بیشتر از آن نیست با اینكه حضرت زهراء بانوی بزرگ این خاندان است. [2] .

3- علامه مجاهد، سید شرف الدین رحمه الله گوید: برتری حضرت زهرا علیهاالسلام بر حضرت مریم در نزد امامان و پیشوایان، عترت پاك و دوستدارانشان چه از شیعیان امامی و یا غیر امامی امر مسلمی است، به این برتری بر همه زنان حتی حضرت مریم بسیاری از محققان اهل سنت تصریح كرده اند، مانند تقی سبكی، جلال سیوطی، بدر زركشی، تقی مقریزی، ابن ابی داوود و مناوی در آن چه كه علامه نبهانی در صفحه 59 كتاب «الشرف الموبد» در فضائل حضرت زهراء از آنان نقل كرده است و این عین عبارتی است كه «سید احمد زینی دحلان» مفتی شافعیه از عده ای از بزرگان خودشان نقل كرده است [3] این مطلب را در سیره نبویه اش در باب تزویج حضرت فاطمه به حضرت علی آورده است:

او زهراء و بتول، برتر از همه زنان دنیا حتی بر مریم رضی الله عنها، به همانگونه كه مقریزی و زرشكی و حافظ سیوطی در كتابش «شرح النقابه» و «شرح جمع الجوامع» با استناد به دلائل روشن و واضحی كه از جمله آن ادله اینست كه این امت از دیگر امت ها افضل است، معتقد شده اند، و مطلب صحیح آنست كه حضرت مریم پیامبر نیست بلكه اجماع بر اینكه هیچ گاه زن به مقام پیامبری نمی رسد، نقل شده است و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: مریم بهترین زنان عالم خود بود و فاطمه بهترین زنان جهان خویش است. [4] .

این مطلب را ترمذی روایت كرده است.


و نیز آن حضرت فرمود: دختركم، آیا نمی خواهی كه تو بانوی زنان جهانیان باشی و از این مطلب خوشت نمی آید؟

عرض كرد: پدرم پس مریم در كجا قرار می گیرد؟ فرمود: او بانوی زنان جهان خویش می باشد، این مطلب را ابن عبدالبر نقل كرده است و طبرانی حدیثی را بر طبق شرائطی كه مسلم و بخاری درباره حدیث صحیح گفته اند آورده است كه عایشه گوید: هیچ گاه كسی را برتر از فاطمه- جز پدرش- ندیدم... [5] .

4- علامه مجلسی اعلی الله مقامه روایت كند كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: فاطمه بانوی زنان جهانیان از پیشنینان و آیندگان است. او در محراب خود می ایستد و هفتاد هزار فرشته مقرب بر او سلام می دهند و او را بهمانگونه كه با مریم سخن می گفتند صدا می زنند و می گویند: ای فاطمه، همانا خداوند تو را برگزیده و پاك ساخته و بر زنان جهانیان برتری داده است. [6] .

5- و نیز آن حضرت فرمود: «از زنان جهان: مریم دختر عمران، خدیجه دختر خویلد،فاطمه دختر محمد و آسیه زن فرعون تو را كفایت می كند»

و در روایت مقاتل و ضحاك و عكرمه كه از ابن عباس نقل شده این عبارت را بعدا می آورد كه: «برترین آنها فاطمه است». [7] .

6- از محمد بن سنان، از مفضل روایت شده است كه گوید: به حضرت صادق علیه السلام عرض كردم. درباره فرمایش حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم كه در شان حضرت فاطمه علیهاالسلام فرمود: او بانوی زنان جهانیان است توضیح دهید كه آیا او بانوی زنان دوران خودش می باشد؟ حضرت فرمود: این


فضیلت مربوط به حضرت مریم است كه بانوی زنان جهان خود بود و فاطمه بانوی زنان جهانیان از اولین و آخرین است. [8] .

7- از حسن بن زیاد عطار نقل شده است كه گوید: به حضرت صادق علیه السلام عرض كردم: فرمایش رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم كه فرمود: فاطمه بانوی زنان اهل بهشت است، آیا آن حضرت بانوی زنان عالم خودش می باشد؟ فرمود: آن كس كریم است و فاطمه بانوی زنان اهل بهشت از اولین و آخرین می باشد. [9] .

8- و آن حضرت فرمود: حسن و حسین بعد از من و پدرشان، بهترین افراد روی زمینند و مادرشان برترین زنان اهل زمین می باشد. [10] .

9- و در حدیث آمده است: كه آسیه دختر مزاحم و مریم دختر عمران، و خدیجه مانند حاجب و نگهبان، در پیش روی حضرت فاطمه حركت می كنند تا او را به بهشت وارد كنند. [11] .

10- سید شبر از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم روایت می كند كه فرمود: فاطمه بهترین زنان امت من می باشد مگر آن كس كه مریم او را زائید.

وی بعد از نقل این حدیث می گوید: بهترین توجیه برای این جمله حضرت بر فرض صحت نقل حدیث آنست كه كلمه «الا» «مگر» به معنای «واو» باشد همانگونه كه اهل عربیت و ادباء عرب گفته اند و آیه شریفه قرآن را نیز بر همین معنی حمل كرده اند، و در آنجا كه خداوند می فرماید:

«لئلا یكون للناس علیكم حجه الا الذین ظلموا» [12] .


و معنایش آن می شود كه او بهترین زنان امت من و بهترین زنان امت آن پیامبری است كه مریم او را زائیده است كه حضرت عیسی علیه السلام باشد، و بدان جهت فقط اسم این امت را برده است كه تعداد زنان شایسته و پارسا در این امت بیش از امت های دیگر پیامبران می باشد. [13] .



[1] ابن ابي الحديد:شرح نهج البلاغه، 9/ 193.

[2] آلوسي، شهاب الدين، روح المعاني 3/ 155.

[3] سيد شرف الدين: حاشيه، النص و الاجتهاد، 8/ 114.

[4] بدان جهت فرمود كه جهان خويش زيرا عالم او از عالم حضرت مريم افضل است چنانكه قبلا متذكر آن شد.

[5] سيره حلبيه، 2/ 6.

[6] علامه مجلسي، ملامحمد باقر، بحارالانوار 43/ 49 و سوره آل عمران آيه 42.

[7] العوالم 11/ 46 و 49.

[8] العوالم 11/ 46 و 49.

[9] العوالم، 11/ 49- 51.

[10] العوالم، 11/ 51-49.

[11] العوالم، 11/ 49- 51.

[12] بقره/ 150. تا اينكه مردم را بر شما حجتي نباشد، مگر كساني كه ستم كرده اند، (كساني كه ستم كرده اند بر شما حجتي نداشته باشند).

[13] شبر، سيد عبدالله، مصابيح الانوار 2/ 393، 394.